Si encara tens dubtes davant d'un conflicte, pots consultar gratuïtament a un advocat mediador a mediacions.cat.
La mediació és un procediment voluntari, àgil, i participatiu de resolució pacífica de conflictes, què ofereix mediacions.cat a través de l'assistència d'un advocat mediador que, com a tercer neutral, intenta que siguin els mateixos interessats qui participin de manera voluntària, es comuniquin, intenten arribar a un acord satisfactori sobre la controvèrsia i així aconsegueixin la solució del seu conflicte. L'acord assolit ha de satisfer totes les parts.
La mediació és un sistema alternatiu de resolució de conflictes. Alternatiu perquè és extrajudicial o diferent dels canals legals o convencionals de resolució de disputes.
La mediació s'inicia voluntàriament per poder arribar a un acord satisfactori i qualsevol de les parts, incloint l'advocat mediador, es pot retirar quan ho desitgi aturant així el procés de mediació.
La mediació és un intent de treballar amb l'altre i no contra l'altre, cercant una via pacífica i equitativa per afrontar els conflictes, en un entorn de creixement, d'acceptació, d'aprenentatge i de respecte mutu.
La mediació és confidencial. El contingut (dades, documentació, comunicats, etc.) no serà utilitzat fora del procés de mediació. Els mediadors no poden ser citats com a testimonis pels tribunals.
És un procés de mediació flexible, s'adapta a les característiques i necessitats dels afectats i es poden tractar totes les qüestions que preocupin a les parts, sense limitar les que es podrien plantejar en el procés judicial.
La mediació es basa en el respecte i la bona fe.
La mediació es basa en el diàleg. L'advocat mediador vetllarà perquè les parts disposin de les mateixes oportunitats per expressar-se. En la mediació preval la comunicació i el diàleg. Les parts tenen la llibertat de decidir fins a on volen arribar per aconseguir una possible solució, flexibilitzant les seves postures inicials. És a dir, són les parts qui gestionen el seu conflicte i qui, amb l’orientació de l'advocat mediador de mediacions.cat, són capaces de pactar-ne la solució.
Els mediadors són imparcials i neutrals, no jutgen, no valoren, no tenen relació amb cap de les parts.
Mediacions.cat amb l'assistència d'un advocat mediador promou la cerca de solucions que satisfacin les necessitats de les parts.
La mediació pot servir per resoldre un conflicte sense necessitat d'acudir a la via judicial. A mediacions.cat participen mediadors acreditats i la 1ª consulta és gratuïta.
• Voluntarietat. Les parts implicades són lliures d'acollir-se a la mediació i també en poden desistir en qualsevol moment del procediment. També és lliure el mediador per acceptar la mediació i iniciar el procediment de mediació o desistir-ne.
La terminació del procediment de mediació es pot produir per decisió de qualsevol de les parts en conflicte o pel mediador, qui podrà donar per finalitzada la mediació, comunicant-ho a les parts, quan concorri algun dels supòsits següents:
a) Manca de col·laboració per alguna de les parts.
b) Incompliment de les condicions establertes a la mediació.
c) Quan el mediador o les parts considerin que el procediment de mediació ja no pot assolir la finalitat perseguida.
d) Quan el mediador o les parts considerin que el conflicte hagi de ser abordat des d'una altra forma d'intervenció o tractament. Per aixó s'exclouen de la mediació els conflictes que, segons el parer del mediador o d'un professional competent, hagin de ser abordats des d'altres formes d'intervenció o tractament, ja sigui psicològic, psiquiàtric o de qualsevol altra índole.
• Imparcialitat i neutralitat del mediador. El mediador no podrà adoptar decisions alineant-se de forma interessada amb cap part, influir-les o dirigir-les cap a la consecució de solucions d'acord amb el seu criteri personal o imposar solucions.
• Confidencialitat i bona fe. Tenen el caràcter de reservat les entrevistes, les dades, documents i les actes que s’elaborin durant el procediment de mediació. El principi de confidencialitat afecta tant el mediador com les parts que intervenen en el procediment de mediació, que actuaran d'acord amb les exigències de la bona fe.
• Universalitat. Qualsevol assumpte que afecti les persones afectades amb les excepcions establertes en les lleis.
• Territorialitat. Mediacions.cat respon i pot aplicar la mediació sempre que els fets analitzats s’hagin produït en territori català o bé una de les parts hi tingui el seu domicili.
• Transparència. Abans d’iniciar la mediació, les parts han de rebre tota la informació necessària sobre el procediment de mediació per poder prendre les decisions.
• Protecció social. Es té en compte sobretot davant de situacions de necessitat o de risc, davant de persones menors, persones dependents o amb discapacitat.
El mediador a mediacions.cat és un advocat professional format en mediació, degudament acreditat, que complirà els requisits legals establerts per poder exercir aquesta funció de forma eficient.
La imparcialitat és la clau en la relació del mediador que ha de respectar el dret d'igualtat entre les parts implicades en el procés.
En el menú informem dels diferents procediments i assumptes que es poden mediar a mediacions.cat.
Tot i així hi ha excepcions, com ara, aquells afers en què hi ha violència de gènere, maltractaments (parelles, exparelles, fills ...).
-
Mediació civil
-
⭐ Conflictes en compravenda
⭐ Mediació en el lloguer
⭐ Mediació en hipoteques
⭐ Conflictes econòmics, deutes,…
⭐ Llei de Segona Oportunitat
⭐ Conflictes patrimonials
⭐ Mediació social de convivència
⭐ Conflicte entre veïns/es
⭐ Mediació en accidents de trànsit
⭐ Mediació en assegurances
⭐ Mediació en indemnitzacions
⭐ Mediació en responsabilitat civil
⭐ Queixes i reclamacions
-
Mediació familiar
• Extrajudicialment. Quan no hi ha iniciat cap procés judicial. Mediacions.cat és una via alternativa al sistema judicial, cosa que no invalida el dret a acudir posteriorment a la via judicial.
• Derivació judicial. El jutge decideix derivar el cas a una mediació prèvia a la via judicial iniciada. Les parts, a través de la mediació, proven d’arribar a un acord satisfactori abans que es dicti sentència.
• Intrajudicial voluntària. Quan, iniciat el procés judicial, les parts decideixen portar el conflicte a mediació, suspenent així la via judicial, i intenten arribar a un acord satisfactori mutu.
Es pot acudir a mediacions.cat o iniciar una mediació abans de que s'iniciï un procés judicial, o fins i tot, en qualsevol moment d'un procés judicial; des de que s'inicia fins a la finalització, i fins i tot en fase d'execució.
A mediacions.cat es pot contactar:
• Online a través de: consulta de mediació
• Per correu: consulta@mediacions.cat
Prohibit enviar informació comercial o publicitat.
Les parts han d'anar-hi personalment. És aconsellable que els advocats els acompanyin a la primera sessió informativa. Els advocats continuen sent els assessors jurídics de les parts en el procediment, per això han de conèixer l'acord final de mediació abans de la signatura.
Pero el mediador, encara que sigui advocat, no serà ni el teu, ni el de l'altra part, doncs ha de respectar sempre la imparcialitat com a dret d'igualtat entre les parts implicades en el procés.
No és obligatori, la mediació és una via voluntària de solucionar conflictes. Un cop iniciada, tampoc és obligatori seguir-hi ni assolir acords.
A mediacions.cat contactes amb l'advocat mediador i, si s'assoleixen acords, amb el control jurídic previ pels lletrats de les parts, aquests acords es poden portar al procediment per ser homologats o aprovats judicialment.
Si el procediment judicial s'ha iniciat prèviament al procés de mediació i no s'ha aconseguit arribar a un acord, el procediment judicial continua.
Si el procediment judicial no s'havia iniciat abans que el procés de mediació, si no hi ha acord, el procediment judicial es pot iniciar posteriorment a la mediació.
Tot i així, a mediacions.cat volem manifestar que, encara que no s'arribi a un acord suficient, les parts acostumen a sortir satisfetes de la seva participació en la mediació.
L'acord de mediació és com un contracte pel qual les parts solucionen, total o parcialment, la controvèrsia sotmesa a mediació, evitant així un procediment judicial o posant fi al iniciat previament.
Un acord de mediació és vàlid sempre que no sigui contrari a la llei ni a l'ordre públic i no perjudiqui tercers.
L'acord de mediació aprovat judicialment té la mateixa validesa que una sentència. Si una part incompleix, l'altra pot acudir a la via judicial per sol·licitar-ne el compliment.
Des de l'entrada en vigor de la Llei 5/2012, de 6 de juliol, de mediació en assumptes civils i mercantils, la mediació s'insereix a la professió de l'Advocacia que, encaminada a la defensa dels interessos dels seus clients, inclou, entre d'altres, la participació en els processos de gestió de conflictes diferents al litigi entre els que destaca per la seva eficiència i flexibilitat la pròpia mediació.
L'advocat de mediacions.cat coneix el contingut i l'abast del procés de mediació, com una eina més al servei del client, tant en el vessant intrajudicial com extrajudicial.
Com advocat el seu objectiu a través de la mediació és aconseguir el millor acord en defensa dels interessos dels seus clients, complint amb la normativa vigent.
-
Normativa catalana
-
⭐ LLEI 9/2020, del 31 de juliol, de modificació del llibre segon del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família, i de la Llei 15/2009, de mediació en l'àmbit del dret privat.
⭐ LLEI 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat.
⭐ DECRET 135/2012, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat.
-
Normativa estatal
-
⭐ Llei 5/2012, de 6 de juliol, de mediació en assumptes civils i mercantils.
⭐ Reial decret 980/2013, de 13 de desembre, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei 5/2012, de 6 de juliol, de mediació en afers civils i mercantils.
⭐ Ordre JUS/746/2014, de 7 de maig, per la qual es despleguen els articles 14 i 21 del Reial decret 980/2013, de 13 de desembre, i es crea el fitxer de mediadors i institucions de mediació.
-
Normativa europea
-
⭐ Directiva 2008/52/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig, sobre certs aspectes de la mediació en assumptes civils i mercantils.
⭐ Reglament (UE) 2019/1111 del Consell, de 25 de juny de 2019, relatiu a la competència, el reconeixement i l'execució de resolucions en matèria matrimonial i de responsabilitat parental, i sobre la sostracció internacional de menors (vd. art. 25).
⭐ Reglament (UE) núm. 524/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, sobre resolució de litigis en línia en matèria de consum i pel qual es modifiquen el Reglament (CE) núm. 2006/2004 i la Directiva 2009/22/CE.
⭐ Directiva 2013/11/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, relativa a la resolució alternativa de litigis en matèria de consum i per la qual es modifiquen el Reglament (CE) núm. 2006/2004 i la Directiva 2009/22/CE (Directiva sobre resolució alternativa de litigis en matèria de consum).